Aj keď zotrvačník prichádza v rôznych formách, napr. ako valec, alebo vonkajší krúžok – v automobilovom priemysle je to zvyčajne pevný kovový disk s hrúbkou asi 2,5 cm. Je pripevnený ku koncu kľukového hriadeľa motora, kde je priskrutkovaný k prevodovke. Aj takéto, aj iné praktické autodiely podla VIN si môžete zaobstarať už dnes.
Prečo ho potrebujeme?
Takmer všetky moderné automobilové motory majú štvortaktný dizajn, pričom každý „zdvih“ predstavuje polovicu otáčky kľukového hriadeľa. Z týchto 4 zdvihov (nasávanie, kompresia, výkon a výfuk) iba 1 – výkonový zdvih – podporuje otáčanie kľukového hriadeľa.
Kompresný zdvih, ktorý prichádza tesne pred ním (kde stúpajúci piest stláča zmes vzduchu a paliva), dodáva kľukovému hriadeľu odpor, zatiaľ čo hriadeľ sa ťahá cez výfukové a sacie zdvihy. Bez dobrého zotrvačníka by sa teda kľukový hriadeľ počas kompresného zdvihu spomalil; potom rýchlo zrýchlil počas elektrického zdvihu, zotrval cez výfukové a sacie zdvihy, a tak by sa to opakovalo. To by malo za následok nerovnomerný tok energie a veľké množstvo vibrácií.
Ak by ste otáčali otočným hriadeľom pomocou kľuky, pravdepodobne by ste v niektorých bodoch počas otáčky mohli použiť viac svalov ako v iných. Ale ak by bol na konci hriadeľa ťažký zotrvačník, rotačná hybnosť zotrvačníka by pomohla otáčať hriadeľ konzistentnejšou rýchlosťou. Jeho hybnosť by tiež udržala hriadeľ v otáčaní, aj po pustení rukoväte.
V automobilovom použití má zotrvačník aj iný účel. Zvyčajne, keď naštartujete motor, štartér stlačí ozubené koleso v zábere so zubami na vonkajšom okraji zotrvačníka, čo umožňuje štartovaciemu motoru otáčať motorom.
Okrem toho zotrvačník vo vozidle s manuálnou prevodovkou tiež poskytuje hladký, plochý trecí povrch, ktorý pomáha zachytiť lamelu spojky, keď uvoľníte pedál spojky.
Leave A Comment