Rotačné tesnenia hriadeľa, tiež nazývané olejové tesnenia, sa používajú na uzavretie a utesnenie medzery medzi stacionárnymi a rotujúcimi komponentmi. Ich hlavnou funkciou je zabraňovať úniku oleja a zabezpečiť, aby sa cez otvor nedostali žiadne nečistoty. Existujú rôzne typy hriadeľových tesnení pre širokú škálu použití. Tento článok vám poskytne krátky prehľad základných informácií o hriadeľových rotačných tesneniach a snáď vám pomôže vybrať práve také, aké potrebujete.

Z čoho sa skladajú

Základná konštrukcia hriadeľového tesnenia sa značne líši od bežných O-krúžkov. Skladá sa z dvoch častí: kovového krúžku na vnútornej strane, ktorý zaisťuje stabilitu a pevnosť, a druhého, tesniaceho okraja, ktorý vytvára tesnenie voči hriadeľu. V závislosti od použitia môže byť vonkajší kryt vyrobený z gumy, či kovu. Plocha, ktorá je v kontakte s hriadeľom je čo najmenšia a vo väčšine prípadov tvarovaná do tvaru V.

Tento tvar je obzvlášť účinný na zníženie tepla generovaného tesnením, znížením šmyku maziva a drsnosti kontaktu. Tvar V je upnutý pomocou podväzkovej pružiny. Voliteľne možno k tomu pridať protiprachový kryt, ktorý chráni tesniacu hranu tým, že blokuje nečistoty a prachu zvonku. Čo prináša výhodu v predĺžení životnosti poriadneho tesnenia na mieru.

Typy tesnení

Vonkajšia strana upchávky hriadeľa môže byť vyrobená z gumy, či kovu. Najčastejšie sa používa gumové tesnenie. Jeho výhodou je, že nehrdzavie a dokáže lepšie utesniť mierne poškodené puzdro a pri prevádzke vo vysokých teplotách sa guma rýchlo roztiahne a zabezpečí pevné uchytenie. Kovové tesnenie hriadeľa je vo všeobecnosti nákladovo výhodnejšie.

Je však potrebné dbať na to, aby tesnenie, puzdro a hriadeľ mali podobnú tepelnú rozťažnosť. Príčinou netesností pri zmenách teploty v systéme môže byť práve nadmerná rozdielna tepelná rozťažnosť.